اخبار, اخبار شعب انجمن, شعبه ایلام, شعبه كرمانشاه, شعبه کردستان, شعبه لرستان

گزارش نخستین نشست همکاری‌های منطقه‌ای شعب انجمن ایرانی تاریخ (منطقه5)

نخستین نشست همکاری‌های منطقه‌ای شعب انجمن ایرانی تاریخ (منطقه 5) برگزار شد.

انجمن ایرانی تاریخ منطقه 5 کشور در روز دوشنبه 13 آذر 1402 نخستین نشست هماهنگی شورای منطقه‌ای انجمن ایرانی تاریخ و شعب منطقه 5 کشور را برگزار کرد. این نشست با حضور دکتر جمشید نوروزی؛ رئیس کارگروه شعب انجمن ایرانی تاریخ ، دکتر روح اله بهرامی؛ رئیس انجمن ایرانی تاریخ شعبه استان کرمانشاه و مسئول منطقه 5 کشور، دکتر عثمان یوسفی؛ رئیس انجمن ایرانی تاریخ شعبه استان کردستان، دکتر سیاوش یاری؛ رئیس انجمن ایرانی تاریخ شعبه استان ایلام و خانم دکتر توران طولابی؛ رئیس انجمن ایرانی تاریخ شعبه استان لرستان و با حضور برخی از اعضای شورای انجمن ایرانی تاریخ استان کرمانشاه و دکتر پوریا اسمعیلی مسئول دبیرخانه منطقه‌ای شعب انجمن به صورت مجازی برگزار شد.

در این جلسه راجع به برنامه‌های انجمن در منطقه 5 کشور بحث و تبادل نظر به عمل آمد. در ابتدا دکتر نوروزی، مسئول شعب انجمن ایرانی تاریخ، پیرامون اهداف اساسی تقسیم­‌بندی و منطقه‌بندی شعب و وظایف و مسئولیت‌های روسای مناطق انجمن در کشور صحبت کردند.

سپس دکتر روح اله بهرامی، رئیس انجمن ایرانی تاریخ شعبه کرمانشاه راجع به آیین­‌نامۀ منطقه‌ای شعب انجمن ایرانی تاریخ توضیح دادند و ضمن بیان اهمیت منطقه‌بندی شعب انجمن در پیشرفت دانش تاریخ و توجه جدی‌تر به مسائل ملی و بومی و منطقه‌ای اشاره  و بر ضرورت هماهنگی‌های لازم میان شعب منطقه 5 و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای تاکید کردند. ایشان در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای در سطوح مختلف با استفاده از ظرفیت‌های جغرافیایی، بومی، فرهنگی و تخصصی، ملی و فراملی شعب منطقه پنج نکاتی را یادآور شدند و  پیشنهادهایی را در جهت هم‌افزایی فعالیت‌های شعب منطقه 5 بیان کردند.

در ادامه دکتر عثمان یوسفی، رئیس انجمن ایرانی تاریخ در کردستان در باب برخی محدودیت‌ها و  موانع موجود، فقدان امکانات و مشکلات در استان کردستان اشاره کرد. وی ابراز امیدواری کرد که شرایط مساعد برای توسعه فعالیت‌های انجمن در قالب همکاری‌های منطقه‌ای فراهم آید. ایشان به وجود سابقه تاریخی کهن مناطق زاگرس‌ به‌عنوان ویژگی منحصر بفرد کردستان و زاگرس اشاره کردند و به ذکر ظرفیت‌های گردشگری غرب کشور و برنامه‌های پیش روی شعبه کردستان پرداختند.

در ادامۀ جلسه دکتر سیاوش یاری پس از معرفی گروه تاریخ دانشگاه ایلام، به ظرفیت‌ها و امکانات و همچنین محدودیت‌ها و مشکلات آن اشاره کردند، در عین حال پیشنهادهایی در حوزه برنامه‌های انجمن مطرح کردند. ایشان به ظرفیت ارتباط با عراق و بازدید از دانشگاه‌های عراق از جمله واسط اشاره نمودند و به لزوم ارتباطات علمی و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های عراق تاکید کردند. ایشان بیان کردند که شعب منطقه 5 می‌توانند با تشکیل جلسات منظم و ارائه برنامه‌های مشترک زمینه مساعدی برای گسترش قعالیت‌های انجمن فراهم سازند.

سرکار خانم دکتر توران طولابی، رئیس انجمن ایرانی تاریخ شعبه لرستان ضمن تشکر از تشکیل نشست مذکور به وضعیت انجمن در دانشگاه لرستان اشاره کردند و به بیان برخی برنامه‌های پیشنهادی شعبه لرستان پرداختند. ایشان ایجاد هماهنگی و همکاری میان شعب منطقه 5 کشور در اجرای برنامه‌های مشترک همچون؛ تاریخ‌نگاری طوایف، موسیقی‌های محلی، محیط زیست زاگرس و مواردی از این قبیل را مورد تاکید قرار دادند.

در پایان جلسه هم آقای ولی فولادی، مسئول شاخه انجمن ایرانی تاریخ در شهرستان اسلام آباد غرب پیشنهادها و نکاتی را در خصوص بهبود کیفیت برنامه‌های انجمن ارائه دادند. در پایان دکتر روح اله بهرامی و دکتر جمشید نوروزی به جمع­‌بندی نهایی و بیان راهکارهای مفید برای همکاری مشترک میان انجمن‌های علمی شعب منطقه پنج پرداختند.

راههای ارتباطی با انجمن ایرانی تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *