اخبار, اخبار نشست‌های انجمن ایرانی تاریخ, کارگروه روابط بین الملل

گزارش نشست تخصصی بررسی وضعیت مطالعات ایران‌شناسی در گرجستان

کارگروه روابط بین‌الملل انجمن ایرانی تاریخ با مشارکت معاونت روابط بین‌الملل بنیاد ایران‌شناسی برگزار کرد:

نشست تخصصی بررسی وضعیت مطالعات ایران شناسی در گرجستان

این نشست با حضور دکتر هلن گیوناشویلی، ایران‌شناس مشهور و استاد دانشگاه ایلیای شهر تفلیس گرجستان، روز چهارشنبه (اول آذر 1402) در محل تالار دکتر حسن حبیبی بنیاد ایران‌شناسی تشکیل شد. دکتر هلن گیوناشویلی، متخصص زبان‌های ایران باستان و دارای تحقیقات متعدد در مطالعات تطبیقی زبان‌های ایران باستان  و زبان گرجی و قفقازیه هستند.

دکتر گیوناشویلی ابتدا گزارشی از سیر مطالعات آکادمیسین‌های گرجستان در باب زبان‌های باستانی ایران و جستجوهای علمی در باب روابط زبان‌های گرجی و ایرانی ارائه کردند و نقش دانشمندان گرجستان و روسیه را در تحقیقات مربوط تشریح کردند.

ایشان در بخش دوم بحث خود به گزارش مطالعات وسیع خود در زمینه بررسی اسناد و مدارک بازمانده از زبان آرامی در قلمرو گرجستان پرداختند. دکتر گیوناشویلی در جریان پژوهش خود بسیاری از کتیبه‌های کشف شده در گرجستان به خط آرامی را معرفی کرده و نتایج تحقیقات خود روی این مدارک را تشریح کردند.

به نظر ایشان بر اساس مستندات مربوط به خطوط و نشانه‌هایی که در دست است زبان و خط نوشتاری در گرجستان شرقی، حکایت از آن دارد که تشکیلات دیوانی و نظام فرهنگی ایرانیان در دوره هخامنشی در این منطقه رسوخ داشته است. بررسی داده‌های موجود در این اسناد نشان می‌دهد جریان تبادل زبانی و اسلوب‌های نوشتاری در دوره هخامنشی به نحو موثری در رشد و تکامل مناسبات فرهنگی و مدنی جوامع پیرامونی آنان، مانند گرجستان عمل کرده است.

وی با ارائه تصویرهایی از مستندات خط آرامی که بر لوح‌ها، کتیبه‌ها، ظروف و غیره حک شده است، به تشریح دلائل مربوط به نشانه‌های حضور فرهنگی و اداری و اقتصادی هخامنشیان در منطقه گرجستان شرقی باستان پرداخت. افزون بر این موضوع، وی به جریان و روند وام‌گیری  خط و زبان گرجی از خط و زبان اداری هخامنشیان پرداخت و تشریح کرد که وجود واژگانی با ریشه‌های ایرانی حکایت از این گونه اقتباس‌های فرهنگی منطقه از فرهنگ و زبان ایران دارد. این گونه واژه‌های فارسی در گرجستان باستان، زمینه مهمی برای مطالعات تطبیقی بین دو حوزه تمدنی باستان بشمار می‌رود.

وی با اشاره به سنت مطالعات دانشمندان گرجستان در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی مختلف، بر اهمیت ترجمه متون دوره باستان ایران، مانند مجموعه کتیبه‌های ساسانی، نامه تنسر، ارداویراف نامه و مانند این موارد، اشاره کرد که مطالعات سکه‌شناسی و نیز هنرهای ایران باستان، در این راستا ادامه دارد.

دکتر گیوناشویلی که در جریان مطالعه خود برای ارتباط و گفتگو با دانشمندان ایرانی متخصص در موضوع زبان‌های باستانی، در ایران حضور یافته است، ابراز امیداوری کرد این گونه تحقیقات در شناخت حوزه‌های تمدنی تحت تاثیر فرهنگ و زبان‌های کهن ایران در منطقه توسعه پیدا کند.

در پایان جلسه شرکت‌کنندگان در جلسه برخی محورهای مهم مطرح در سخنرانی این ایران شناس مشهور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

در این نشست که با مشارکت معاونت روابط بین‌الملل بنیاد ایران‌شناسی برگزار شده بود، آقایان دکتر شهرام یوسفی فر، مسئول کارگروه روابط بین الملل انجمن ایرانی تاریخ، دکتر خسروبیگی، عضو هیات مدیره انجمن ایرانی تاریخ، دکتر نظام زاده (معاون روابط بین‌الملل بنیاد ایران شناسی)، دکتر کریمی (مدیرکل روابط بین‌الملل بنیاد ایران‌شناسی)، دکتر وثیق (اداره دیپلماسی عمومی وزارت خارجه)، دکتر قادری، دکتر فریبا افکاری، دکتر احمدزاده، دکتر حمید آریان‌فر، دکتر محمد محمدی، دکتر شیرین بخش، دکتر دادبخش و دیگر علاقمندان حضور داشتند.

گزارش:

خانم منصوری

کارگروه روابط بین‌الملل انجمن ایرانی تاریخ

راههای ارتباطی با انجمن ایرانی تاریخ

پایگاه رسمی انجمن ایرانی تاریخ

http://www.is-history.ir

کانال تلگرام انجمن ایرانی تاریخ

https://t.me/ishistory

اینستاگرام انجمن ایرانی تاریخ

https://www.instagram.com/ishistory_ir

انجمن ایرانی تاریخ در پیام رسان ایتا

https://eitaa.com/ishistory

انجمن ایرانی تاریخ در پیام رسان بله

https://ble.ir/ishistory

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *