اخبار, اخبار نشست‌های انجمن ایرانی تاریخ, کارگروه اشتغال و کارآفرینی, کارگروه تاریخ و رسانه

گزارش نشست تخصصی فضای مجازی و تاریخ؛ فرصت‌ها و تهدیدها

براساس برنامه اعلام‌شده کارگروه تاریخ و رسانه، نشست علمی «تاریخ و فضای مجازی؛ فرصتها و تهدیدها» روز سه شنبه ۱۶ آبان ماه در سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد برگزار شد. میزبان این جلسه پژوهشکده ارتباطات در پژوهشگاه بود. از طرف انجمن ایرانی تاریخ سرکار خانم دکتر ویدا همراز با موضوع «تحلیل شیوه‌های انتشار مطالب تاریخی در اینستاگرام و توئیتر فارسی» و آقای دکتر میر محمد صادق با موضوع «روایت تاریخی و روایت در فضای مجازی» و از طرف پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات آقای دکتر حسین حسنی رییس پژوهشکده ارتباطات با موضوع «تشخیص اطلاعات و نا اطلاعات تاریخی در فضای مجازی»سخنرانی کردند. در این جلسه علاوه بر مباحث نظری مانند تعاریف رایج از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، هوش مصنوعی و چشم انداز استفاده از آن در پژوهش که بیان شد، انواع داده‌های تاریخی و منابع انتشار آنها در فضای مجازی طبقه‌بندی شد و نمونه‌هایی از مطالب تاریخی منتشر شده در فضای مجازی (مانند تصاویر جراید، نقل قول شخصیتهای سیاسی دوره پهلوی و….) و شیوه‌های راستی آزمایی آنها از دیدگاه‌های ارتباطی و‌ تاریخی مطرح شد. راهکارهای مقابله با انتشار جعلیات تاریخی، مهارتهای لازم برای حضور در فضای مجازی، روشهای حضور با هویت واقعی برای انتشار مقالات علمی تاریخی در توئیتر و …. هم از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد.
پژوهشکده ارتباطات همکاری بسیار خوبی در تدارک و برگزاری جلسه و قدردانی از سخنرانان داشتند و برای ادامه نشستهای آینده با محوریت تاریخ و رسانه هم اعلام آمادگی کردند.
به نظر می‌رسد این همکاری مستلزم مشارکت بیشتر استادان تاریخ است تا در کنار صاحب نظرانِ حوزۀ ارتباطات، از نقطه نظر تاریخی این مباحث میان رشته‌ای را پیش ببرند.

راههای ارتباطی با انجمن ایرانی تاریخ

پایگاه رسمی انجمن ایرانی تاریخ

http://www.is-history.ir

کانال تلگرام انجمن ایرانی تاریخ

https://t.me/ishistory

اینستاگرام انجمن ایرانی تاریخ

https://www.instagram.com/ishistory_ir

انجمن ایرانی تاریخ در پیام رسان ایتا

https://eitaa.com/ishistory

انجمن ایرانی تاریخ در پیام رسان بله

https://ble.ir/ishistory

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *