اخبار, شعبه خراسان شمالی

گزارش نشست علمی حضور هخامنشیان در شمال شرق ایران

بسمه تعالی
گزارش نشست علمی
حضور هخامنشیان در شمال شرق ایران
(بر اساس یافته‌های جدید باستان‌شناسی محوطه تاریخی ریوی)

از طرف «انجمن ایرانی تاریخ شعبه خراسان شمالی» و با همکاری«اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی» و «اداره کل کتابخانه‌های عمومی» استان خراسان شمالی و با حضور دکتر محمدجواد جعفری از اداره کل میراث فرهنگی و امید سپهری راد به عنوان دبیر علمی نشست و حضور اساتید، دبیران و علاقمندان به دانش تاریخ در روز یکشنبه هشتم مرداد ماه 1402 ساعت 20-18در محل سالن اجتماعات کتابخانه علامه دهخدا بجنورد برگزار شد.
آقای دکتر جعفری طی دو بخش، به ارائه یافته‌ها و دستاوردهای تحقیقات خود و ذکر شواهد و یافته‌های جدید باستانشناسی در خصوص حضور هخامنشیان و سلسله‌های قبل و بعد از آنان در شمال شرق ایران مبادرت کرد.
در بخش نخست، به معرفی پروژه محوطه تاریخی ریوی واقع در شهر آشخانه، جغرافیا، پیشینه پژوهش و نتایج حاصله از باستان‌شناسی این محوطه پرداخته و خاطر نشان ساخت که محوطه تاریخی ریوی، به وسعت 110 هکتار، توسط دکتر نگهبان کشف و به شماره 720 در تاریخ 1346 ثبت فهرست آثار ملی شده است. دکتر جعفری اظهار داشت که در سال 1391 فصل جدید باستان‌شناسی شروع شده و در این دوره از کاوشها مشخص شد که تپه ریوی از سایت‌های ارزشمند درباره ماد و هخامنشی در شمال شرق ایران هستند. مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی محوطه تاریخی ریوی در ادامه بحث، به نه فصل کاوش‌های انجام شده در ریوی و دستاوردهای هر فصل پرداخت.
در بخش دوم، دکتر جعفری به طرح مبحث وضعیت حضور هخامنشیان در شمال شرق پرداخت و ضمن تبیین گاه‌شماری ادوار تاریخی ایران باستان به معرفی و توضیح شواهد و مدارک یافت شده در کاوش‌های تپه ریوی، که موید حضور سلسه‌های ماد تا اشکانی و با تاکید خاص دوره هخامنشی بودند، مبادرت نمود. وی تاکید کرد که در مجموع، سفال‌های به دست آمده از ریوی و موارد ملموس یافت شده در نرگس تپه دشت گرگان و مطالعات انجام یافته در دشت فاروج، شیروان، تپه نادری، یام، دوین، تپه گلور در شیروان، دشت اسفراین و بقایای دژهای یافت شده در این محوطه‌ها، شواهد استقرار مادی و هخامنشی بوده و موید حضور هخامنشیان در شمال شرق می باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *