اخبار, اخبار شعب انجمن, شعبه خراسان رضوی

گزارش نشست علمی تأثیر اقدامات محمدولی خان اسدی در آبادانی شهر مشهد

باسمه تعالی

عنوان سخنرانی:

تاثیر اقدامات محمدولی خان اسدی در آبادانی شهر مشهد

برگزارکنندگان:

انجمن ایرانی تاریخ شعبه خراسان رضوی و مکتب بافت

سخنران:

دکتر علی سوزنچی کاشانی

تاریخ و زمان: دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳، ساعت ۱۱ تا ۱۲.۳۰

محل برگزاری:

مکتب بافت (مشهد بلوار وحدت، وحدت ۳/۱)

هدف:

سلسله نشست‌های در جست‌وجوی هویت گمشده‌ی خراسان

شرکت‌کنندگان:

حدود ۲۰ نفر

جلسه در محل مکتب بافت با حضور تعدادی از علاقه‌مندان و پیشکسوتان در ساعت مقرر آغاز شد. در ابتدا آقای سلیمان نوری،  به معرفی سخنران و اهمیت موضوع سخنرانی ایشان پرداخت. سپس آقای دکتر سوزنچی صحبت‌های خود را با معرفی محمدولی خان اسدی و پیشینۀ فعالیت‌های او تا رسیدن به نیابت تولیت آستان قدس رضوی آغاز کرد.

سپس به شرح وضعیت شهر مشهد و مجموعه خدمات او برای ساخت مشهد نوین پرداختند که ساخت فلکه شمالی و جنوبی، تعریض خیابان شرقی – غربی و ساخت خیابان شمالی – جنوبی در چهار سمت حرم، تسطیح گورستان قتلگاه و ساخت باغ رضوان، ساخت استخر کوه‌سنگی و زمینه‌سازی برای لوله‌کشی آب در شهر مشهد، احداث بیمارستان شاه‌رضا و تعمیر و بازسازی بناهای مهم همانند مقبره فردوسی و نادر برخی از آنها بود.

آقای دکتر سوزنچی در ضمن ایراد سخنرانی خود، به ضرورت نام‌گذاری یکی از خیابان‌های اصلی شهر مشهد به نام اسدی، به پاسداشت خدمات او، تاکید داشتند. همانطورکه بر ضرورت حفظ نام‌های قدیمی خیابان‌ها با توجه به پیشینۀ تاریخی آنها در حین سخنرانی و در گفتگوها و پرسش و پاسخ انتهایی جلسه تاکید شد.
پایه‌ریزی بحث بر اساس تحقیقات علمی و دانشگاهی دکتر سوزنچی و مصاحبه‌هایی که با نوه اسدی داشتند، استفاده از پاورپوینت برای نشان دادن تصاویری از اقدامات اسدی و استفاده از نقشۀ بزرگ مشهد قاجاری که در مکان مناسب جلسه (در پشت ایشان) در مکتب بافت بود، بر جذابیت‌های این نشست افزود.
در انتهای این نشست مشترک، با تقدیم لوح یادبود به آقای دکتر سوزنچی توسط رئیس انجمن ایرانی تاریخ سرکار خانم دکتر نجفیان و هدیه‌ای از سوی مکتب بافت توسط آقای گیوه‌چی قدردانی شد و از حاضران عکس یادگاری گرفته شد.
از جذابیت‌های این نشست حضور فعال آقای محمود ناظران‌پور، مسئول سابق انتشارات دانشگاه فردوسی و مؤسس انتشارات آستان قدس رضوی در دهۀ شصت بود.

 

راههای ارتباطی با انجمن ایرانی تاریخ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *