اخبار, اخبار شعب انجمن, شعبه كرمانشاه

گزارش نشست علمی: موزه‌ای برای آب (نشست مقدماتی 1)

پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب کشور با همکاری انجمن ایرانی تاریخ مرکز استان کرمانشاه، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه رازی و گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی در تاریخ 9 خرداد 1403 در دانشگاه رازی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، سالن جلسات شماره 1، از ساعت 9 الی 11، نشست علمیِ حضوری – مجازی «موزه ­ای برای آب» (نشست مقدماتی 1) را با حضور: دکتر روح اله بهرامی، عضو هیئت علمی گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی و رئیس انجمن ایرانی تاریخ مرکز استان کرمانشاه و نیز آقای مهندس عزیز دانشور، مهندس آب و کارشناسی ارشد ایران‌شناسی برگزار کرد. دبیر جلسه هم دکتر پوریا اسمعیلی مدرس گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی بود. ایشان در ابتدا مقدمه­‌ای را راجع به اهمیت تأسیس موزه آب در کرمانشاه و نقش آن در اشتغال دانش‌آموختگان تاریخ، باستان‌شناسی و مدیریت جهانگردی بیان نمودند و به موارد مشابه در استان­‌های دیگر نیز اشاره کردند.

سپس آقای مهندس عزیز دانشور درباره طرح تأسیس موزه آب کرمانشاه سخنرانی خود را با عنوان «ساختار، ظرفیت و قابلیت‌های منحصر به فرد» ارائه کردند. ایشان در آغاز سخنان خود با ارائه مثال­‌های متعدد تاریخچه نظام آبیاری و نمادهای آب بسان گل نیلوفر در آثار باستانی استان کرمانشاه را به شکلی گذرا بیان نمودند و ابزار و وسایل متنوع آبیاری، نحوه ذخیره‌سازی آب و نیز اقدامات ارزنده نیاکان در بهره‌برداری صحیح از آب را شرح دادند و بر نقش موزه در ارتقای سطح فرهنگ مردم در استفادۀ درست از این نعمت الهی تأکید کردند. ایشان احداث موزه نوین آب در استان کرمانشاه با حمایت کامل مدیران را ضروری دانستند و تأسیس چنین موزه­‌ای در برخی از شهرهای ایران مانند تهران، شاهرود، بوشهر، اصفهان و تبریز با معماری‌های مختلف را الگوی مناسبی برای کرمانشاه قلمداد نمودند. همچنین نسبت به تخریب بعضی از سازه‌های آبی در استان کرمانشاه انتقاد و در همین راستا پیشنهاداتی را در جهت بهبود وضعیت آبی استان و در نهایت، ساخت موزه مدرن و بزرگ آب حتی به صورت زنده در محل آبشارها، آسیاب­‌ها و قنات‌ها در اسرع وقت ارائه کردند.

در ادامه نیز دکتر روح اله بهرامی با طرح مسئله راجع به موضوع؛ احیاء و تأسیس منظومه موزه‌های شهری کرمانشاه و ضرورت جایگاه تأسیس موزه آب (از نظر گردشگری، اشتغال وکارآفرینی) سخن گفتند و انواع سازه­‌های آبی را بررسی و اسناد و نسخ خطی تاریخی مربوط به نظام آبیاری همچون؛ رودخانه­‌ها، چشمه­‌ها، قنات­‌ها، وقف‌نامه‌­ها، درگیری اقوام در نحوه تقسیم آب و سایر مسائل مربوط به آب را معرفی نمودند و به نقش و پیوند آب در ادبیات و فرهنگ جامعه تأکید و مثال­هایی را راجع به تقدس آب میان مردمان در طول تاریخ بیان کردند که چگونه آب نماد طهارت، حیات و صلح بین اقوام و طوایف بوده است.

ایشان در ادامه سخنان خویش، به ضعف مدیریت در احداث انواع موزه‌ها به ویژه موزه آب و نیز فقدان مراکز اسناد در استان کرمانشاه پرداختند. دکتر بهرامی همچنین تأثیر موزه‌ها را در امر هویت‌سازی ادارات و نهادهای مختلف، معرفی دستاوردهای تمدنی استان به مردم، پیشرفت آموزش و صنعت گردشگری و ارتقای فرهنگ جامعه لازم دانستند و افزودند که این اقدام می‌­تواند زمینه اشتغال عدۀ قابل توجّهی از دانش‌آموختگان رشته‌های علوم تاریخی، باستان‌شناسی، مدیریت جهانگردی، امور فرهنگی و ایران‌شناسی را فراهم آورد. در پایان هم به لزوم تأسیس بخش‌­های فنی و مهندسی آب و مطالعات تاریخ فرهنگی در موزه‌ها با حضور پژوهشگران متخصص تأکید کردند؛ زیرا انجام این مهم سطح کیفی و کارایی موزه‌های آب را افزایش داده و به پژوهش­های محققان اعتبار وافری خواهد بخشید.

در خاتمه این نشست سخنرانان به سؤالات مطرح شده از سوی حاضران در نشست پاسخ دادند.

گزارش:

دکتر پوریا اسمعیلی

راههای ارتباطی با انجمن ایرانی تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *