اخبار, اخبار شعب انجمن, شاخه بابلسر, شعبه مازندران

گزارش برگزاری نشست تاریخ در آیینه اندیشه حافظ

انجمن ایرانی تاریخ شاخه بابلسر با همکاری انجمن علمی دانشجویی دانشگاه مازندران در راستای بزرگداشت حافظ و روز حافظ اقدام به برگزاری نشستی با عنوان تاریخ در آیینۀ اندیشه حافظ با سخنرانی آقای دکتر امامعلی شعبانی تحت عنوان تاریخ سیاسی زمانه حافظ و خانم دکتر ندا هنرمندی با عنوان فرهنگ ایرانی در اشعار حافظ در تاریخ 18 مهرماه 1403 نمود.
این جلسه که با استقبال بسیار خوب دانشجویان روبرو شد در سالن باقرالعلوم دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران برگزار گردید.
در این نشست آقای دکتر شعبانی به بیان شرایط و اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی ایران در سده هشتم پرداختند و ناامنی‌های سیاسی و اجتماعی ناشی از خلاء قدرت مرکزی را موثر بر عرصه‌های فرهنگ و سیاست و هم چنین آراء و اندیشه‌های بزرگانی چون حافظ دانستند. خانم دکتر هنرمندی نیز به این موضوع اشاره کردند که در اشعار حافظ واژه‌ها و مضامین مرتبط با فرهنگ ایرانی بسیار دیده می‌شود و این امر نشان از آگاهی حافظ نسبت به فرهنگ ایرانی و هم چنین آگاهی جامعه آن زمان که منتج به درک اشعار حافظ می‌گردید دارد؛ که البته عواملی چند در این امر دخیل بودند از جمله مهد تمدن باستانی بودن فارس، حضور عرفای بزرگ و امتزاج اندیشه ایرانی و اسلامی، رویکرد حکومت ال اینجو و غیره.

راههای ارتباطی با انجمن ایرانی تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *