اخبار, اخبار شعب انجمن, شعبه كرمانشاه

گزارش جلسه آشنایی با مراکز علمی و پژوهشی تاریخ اسلام و الهیات و معارف اسلامی پاکستان

گزارش جلسه آشنایی با مراکز علمی و پژوهشی تاریخ اسلام و الهیات و معارف اسلامی پاکستان

انجمن ایرانی تاریخ مرکز استان کرمانشاه با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب­ کشور، گروه علوم تاریخی و گروه الهیات دانشگاه رازی، مرکز مطالعات تاریخی (اسناد، آرشیو و موزه) و انجمن علمی دانشجویی تاریخ دانشگاه رازی در تاریخ 28 مهر 1403 ساعت21 الی 23 جلسه «آشنایی با مراکز علمی و پژوهشی تاریخ اسلام و الهیات و معارف اسلامی پاکستان » را با سخنرانی دکتر رضوان حیدر شیرازی، پژوهشگر تاریخ از لاهور – پاکستان به صورت مجازی  برگزار کرد.

در ابتدا دکتر پوریا اسمعیلی مدرس گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی به عنوان دبیر جلسه به معرفی پژوهشگر پرداخت و راجع به موضوع مورد بحث نیز مقدمه­‌ای را بیان کرد. سپس دکتر رضوان حیدر شیرازی سخنان خود را آغاز نمود. ایشان در آغاز تاریخچه اسلام‌پژوهی در پاکستان را به اختصار توضیح دادند، سپس ساختار پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی غیر دولتی این کشور مانند: تحریک نفاذ فقه جعفریه، مرکز آموزشی و فرهنگی جمعیت اسلامی دانشجویان پاکستان و جمعیت اسلامی طلبه پاکستان، حرکت بین­ المللی منهاج القرآن، مرکز دعوت اسلامی، مؤسسه اسلامی بقیة­ الله، مؤسسه تحقیقاتی فرید ملت و مؤسسه تنظیم اسلامی و غیره در حوزه تاریخ و الهیات و معارف اسلامی را با ذکر جزئیات معرفی کردند.

ایشان در ادامه فعالیت­‌های این مراکز را نیز بدین شرح بیان کردند:

برگزاری برنامه­‌های هفتگی و ماهیانه آموزش قرآن و حدیث، برنامه‌های آموزشی در سطح ملی و ایالتی، برگزاری کنفرانس و گردهمایی عمومی و راهپیمایی، راه اندازی کتابخانه با سالن مطالعه و بانک کتاب، برگزاری کلاس­‌های هفتگی آموزش مبانی اسلام و تجوید، برپایی محفل قرآن و مطالعه، انتشار و اشاعه ادبیات اسلامی، مبارزه با مفاسد اجتماعی و اخلاقی در جامعه و دانشگاه ‌ها، ارائه مساعدت­‌های آموزشی به دانشجویان نظیر اعطای بورسیه تحصیلی و برگزاری مجالس سخنرانی و مباحث گروهی.

در ادامه به وضعیت دانش تاریخ و علوم اسلامی در دانشگاه‌های دولتی اشاره نمودند که به دلیل پرداختن به علوم و فنون جدید و گسترش آن در پاکستان کمتر به علوم اسلامی می‌پردازند؛ اما در مؤسسات غیر دولتی همان طور که گفته شد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به طوری که، با دانشگاه‌های ایران و کشورهای مختلف عربی به ویژه عربستان و مصر در ارتباط هستند و تبادل استاد، پژوهشگر و دانشجو انجام می­‌دهند.

سپس دکتر روح ­اله بهرامی، عضو هیئت علمی گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی و رئیس انجمن ایرانی تاریخ مرکز استان کرمانشاه سؤالاتی را از دکتر شیرازی در راستای وضعیت زبان و ادبیات فارسی در پاکستان پرسیدند که ایشان هم اوضاع زبان فارسی را با وجود غلبه زبان انگلیسی در آن کشور مطلوب ارزیابی کردند و مردم پاکستان را به سبب نزدیکی شیفته ایران قلمداد کردند.

وی در خاتمه مهم­‌ترین رسالت نهادهای علمی و فرهنگی پاکستان را دفاع از آرمان­‌های اسلامی و ایجاد وحدت میان مسلمانان دانست که با وجود تفرقه‌افکنی‌های دولت‌های غربی و ایجاد ناامنی در این کشور اما همچنان محققان علوم اسلامی تلاش می­‌کنند تا فضای مطلوبی را در این سرزمین فراهم آورند و میان اهل سنت و شیعیان اتحاد ایجاد کنند. همچنین در مراکز علمی و کتابخانه‌های پاکستان اسناد تاریخی بسیاری وجود دارند که محققان ایرانی می­‌توانند به صورت حضوری و یا از طریق دانشجویان پاکستانی که در ایران تحصیل می­‌کنند به این اسناد دسترسی داشته باشند. در نهایت، قرار شد تا در آینده نزدیک نشستی مشترک میان انجمن ایرانی تاریخ مرکز استان کرمانشاه با محققان پاکستانی در حوزه تاریخ و زبان و ادبیات فارسی برگزار گردد.

گزارش:

دکتر پوریا اسمعیلی

راههای ارتباطی با انجمن ایرانی تاریخ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *