اخبار, اخبار نشست‌های انجمن ایرانی تاریخ, کارگروه روابط بین الملل

تفاهم نامه انجمن ایرانی تاریخ و آکادمی علوم قزاقستان

انعقاد تفاهم‌نامۀ همکاری‌های علمی و بین‌المللی انجمن ایرانی تاریخ و آکادمی علوم قزاقستان

انجمن ایرانی تاریخ و آکادمی علوم قزاقستان در زمینه همکاری‌های علمی و بین‌المللی تفاهم نامه منعقد کردند. این تفاهم‌نامه به امضای آقای دکتر علیرضا ملائی توانی، رئیس محترم انجمن ایرانی تاریخ و آقای  دکتر کابل دین اف، رئیس محترم آکادمی علوم قزاقستان رسید.

دکتر شهرام یوسفی فر، مسئول کارگروه روابط علمی و بین‌المللی انجمن ایرانی تاریخ، در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته در این خصوص، توضحاتی را ارائه کردند. وی با اشاره به سیاست‌ها و رویکرد بین‌المللی انجمن ایرانی تاریخ اشاره کردند که یکی از مناطق هدف در فعالیت‌های بین‌المللی انجمن، برقراری ارتباط با نهادها و مجامع علمی و شخصیت‌های دانشگاهی متخصص در زمینه تاریخ ایران و ایران‌شناسی است.

وی با اشاره به دشواری‌های مختلفی که بر سر راه این گونه فعالیت‌های بین‌المللی انجمن‌ها وجود دارد، اشاره کرد با توجه به شرائط، لازم می‌آید برنامه‌ها و اقدامات کارگروه همکاری‌های بین‌الملل به گونه‌ای ساماندهی شود که رسیدن به اهداف مورد نظر انجمن را تحقق بخشد. برای این منظور رویه‌ها و شیوه‌های پیشبرد برنامه‌های بین‌المللی انجمن با ملاحظات موثرتری طراحی و به اجرا در می‌آید.

ایشان در ادامه اشاره کرد یکی از اولویت‌های برنامه‌ای کارگروه توجه به نهادها و سازمان‌های واجد ماموریت‌های تاریخی در کشورهای آسیائی و دارای زمینه‌های فرهنگی و تمدنی مشترک با ایران است. در این خصوص مذاکرات مستمری با مجموعه‌های همتای انجمن ایرانی تاریخ شروع شده است و امید است به تدریج به ثمر بنشیند. یکی از این موارد به حصول تفاهم و توافق با آقای دکتر زومرت زنگیز (Zhomrat Zhengis) معاون روابط بین‌المللی ، نماینده آکادمی علوم آن کشور است که در تهران صورت گرفت و در نهایت با توافقات کلی در خصوص همکاری‌های بین‌المللی مشترک، به انعقاد تفاهم نامه بین دو نهاد علمی انجامید.

ایران و قزاقستان اشتراکات بسیاری در زمینه‌های مختلف از جمله روابط تاریخی دیرپا و امروزه مجاورت در دریای خزر دارند. همچنین بخشی از مسائل مشترک فرهنگی و اجتماعی بین ایران و قزاقستان، به مثابه زمینه‌ای از مشترکات بین مجموعه کشورهای آسیای میانه و به ویژه کشورهای واقع در همسایگی ایران، بشمار می‌رود. انجمن ایرانی تاریخ با مشارکت آکادمی علوم قزاقستان، درصدد فراهم آوردن زمینه‌های گسترش فعالیت‌های علمی و پژوهشی تاریخ‌دانان دو کشور و محققان و علاقمندان به مباحث تاریخ کهن آسیای میانه می‌باشند.

دکتر یوسفی فر در پایان اشاره کردند در خصوص برنامه‌های مشترک انجمن ایرانی تاریخ و آکادمی علوم قزاقستان، بزودی اطلاع‌رسانی‌های بیشتر صورت خواهد گرفت.

 MEMORANDUM

راههای ارتباطی با انجمن ایرانی تاریخ

پایگاه رسمی انجمن ایرانی تاریخ

http://www.is-history.ir

کانال تلگرام انجمن ایرانی تاریخ

https://t.me/ishistory

اینستاگرام انجمن ایرانی تاریخ

https://www.instagram.com/ishistory_ir

انجمن ایرانی تاریخ در پیام رسان ایتا

https://eitaa.com/ishistory

انجمن ایرانی تاریخ در پیام رسان بله

https://ble.ir/ishistory

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *