گزارش جلسات هیئت مدیره انجمن (دوره ششم)

جلسه پانزدهم: 1402/3/3

*جلسه پانزدهم هیات مدیره انجمن ایرانی تاریخ برگزار شد*

پانزدهمین جلسه هیات مدیره انجمن ایرانی تاریخ در روز چهارشنبه ۳ خرداد تشکیل شد. در ابتدای جلسه موضوع لغو برنامه مشترک شعب خوزستان و آذربایجان غربی انجمن ایرانی تاریخ در دانشگاه ارومیه باموضوع نقد و بررسی کتاب “شاه جهان: زندگی‌نامه کوروش بزرگ” مطرح شد. آقای دکتر ملایی، رئیس هیات مدیره ضمن ابراز تاسف از این موضوع تصریح کرد انجمن‌های علمی و از جمله انجمن ایرانی تاریخ بر اساس اسناد بالادستی و ضوابط وزارت علوم دارای بالاترین مرجعیت تخصصی در حوزۀ دانشی خود هستند و هیچ نهادی صلاحیت ممیزی علمی برنامه‌های انجمن را ندارد، به علاوه دانشگاه‌ها بر اساس مقررات موجود موظف به حمایت و همکاری با انجمن‌های علمی هستند از این رو مساله پیش آمده در دانشگاه ارومیه بایستی به دقت بررسی و تدبیر شود، گزارش‌های اولیه از بروز مشکل فنی حکایت دارد و امیدواریم مساله همین بوده باشد. به همین منظور هیات مدیره  رئیس شعبه انجمن ایرانی تاریخ در استان آذربایجان غربی را مامور کرد، ابعاد این مساله را بررسی و به جلسه آینده هیات مدیره گزارش نماید تا بر اساس آن اقدام مقتضی صورت پذیرد.

در ادامه جلسه آقای دکتر یوسفی فر، رئیس کارگروه همکاری‌های بین المللی انجمن به ارائه برنامه‌های خود پرداخت.
گزارش‌گیری از عملکرد انجمن‌های فعال ایرانی در حوزه بین الملل، گزارش‌گیری از فعالیت‌های مهم انجمن‌های تاریخ در جهان، ارتباط گیری با رایزنی‌های علمی و فرهنگی ایران در خارج از کشور، آموزش و مهارت افزایی اعضاء انجمن برای فعالیت علمی در فضای بین المللی، برقراری رابطه با سازمان‌هایی نظیر یونسکو، آیسسکو، موسسه فرهنگی اکو، سازمان فرهنگ و ارتباطات و دفتر مطالعات و دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه، توجه به ظرفیت کشورهای حوزه زبان فارسی و تعامل با کشورهای حوزه ایران فرهنگی با استفاده از توانمندی شعب انجمن بویژه در مناطق مرزی از جمله ماموریت‌ها و برنامه‌های این کارگروه شمرده شد. در سال جاری نیز مقرر شد برنامه‌هایی با رایزنی‌های فرهنگی ایران در قزاقستان و قرقیزستان مطالعه و اجرا شود، همچنین راههای ارتباط و همکاری با پایگاه منطقه‌ای کتابخانه و آرشیو ملل متحد (یونسکو) در قطر بررسی شود. برقراری رابطه و همکاری با انجمن آسیایی پاریس و انجمن ایران‌شناسی اوراسیا و استفاده از ظرفیت‌های بخش بین الملل کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و نمایشگاه کتاب سال آینده از دیگر برنامه‌های کارگروه همکاری‌های بین المللی در سال جاری خواهد بود. دکتر یوسفی فر بر ضرورت ایجاد صفحه کارگروه بر روی وبگاه انجمن، دو زبانه شدن وبگاه و تولید بروشور معرفی انجمن به زبان انگلیسی تاکید نمود.

 

دستور بعدی جلسه، بررسی برنامه و ماموریت‌های کارگروه اشتغال و کارآفرینی انجمن بود که با حضور رئیس این کارگروه به انجام رسید. آقای دکتر میرمحمدصادق، رئیس کارگروه اشتغال و کارآفرینی انجمن ایرانی تاریخ با تاکید بر ناکافی بودن آموزش‌های رسمی و دانشگاهی برای این حوزه بر ضرورت تمرکز این کارگروه بر آموزش مهارت‌های مختلف به دانشجویان و دانش آموختگان تاریخ تاکید نمود و تصریح کرد دانش تاریخ برخلاف تصور عموم از ظرفیت‌های بالایی برای کارآفرینی و درآمدزایی در خارج از ساختارهای رسمی و دولتی برخوردار است و فقط لازم است این ظرفیت‌ها شناخته و آموزش داده شود.
دکتر میرمحمدصادق برگزاری همایش ملی علوم تاریخی و صنایع فرهنگی را مهمترین برنامه کارگروه اشتغال در سال جاری دانست و بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوعات تاریخ، مد و لباس ایرانی، تاریخ و زیورآلات و تاریخ، غذاها و نوشیدنی‌های ایرانی تاکید نمود. آموزش نحوه اخذ مجوزهای قانونی و فنی و همچنین توانمندسازی دانش آموختگان تاریخ در حوزه بلاگری از دیگر برنامه‌های این کارگروه اعلام شد. استانداردسازی این مهارت آموزی‌ها از طریق همکاری با نهادهای تخصصی ذی ربط نیز مورد تاکید قرار گرفت.

اعضاء هیات مدیره ضمن تایید برنامه‌های هر دو کارگروه و ارائه دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود در جزئیات برنامه‌ها، بر اهتمام روساء محترم کارگروه‌ها در اجرایی نمودن برنامه‌ها در سال جاری تاکید نمودند.

جلسه در ساعت ۱۸.۳۰ به پایان رسید و جلسه آینده در هفته آینده برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *