گزارش جلسات هیئت مدیره انجمن (دوره ششم)

جلسه دهم: 1402/2/6

دهمین جلسه هیات مدیره منتخب انجمن ایرانی تاریخ در روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت ماه در محل دفتر انجمن تشکیل شد.
در ابتدای جلسه موضوع درخواست بنیاد ایران شناسی برای فعال‌سازی تفاهم‌نامه منعقد شده میان دوطرف مطرح شد و مقرر گردید هفته آینده رئیس هیات مدیره با همراهی دبیر انجمن جلسه مشترکی با رئیس و مسئولان بنیاد داشته باشند و راههای همکاری و فعال‌سازی بندهای تفاهم نامه فیمابین را بررسی نمایند.
سپس موضوع وضعیت مجلات تحت حمایت انجمن بررسی گردید و با توجه به عدم وصول هیچگونه گزارش نظارتی در سال‌های اخیر، به جناب آقای دکتر هروی به عنوان مدیر انتشارات و مجلات انجمن ماموریت داده شد تا گزارشی از وضعیت ۳ مجله مزبور شامل فواصل و نظم در انتشار، رتبه مجله در سه سال اخیر از منظر کمیسیون نشریات وزارت علوم و پرداخت حق عضویت سالانه موسسه متبوع مجله به انجمن تهیه و به هیات مدیره جهت تصمیم‌گیری درباره نحوه استمرار یا قطع حمایت از مجلات مزبور، گزارش نماید.
شایان ذکر است علاوه بر مجله مطالعات تاریخ فرهنگی که انجمن صاحب امتیاز آن محسوب می‌شود، مجله پژوهشنامه تاریخ اقتصادی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی، مجله مطالعات تاریخی جنگ دانشگاه اراک و پژوهشنامه تاریخ محلی دانشگاه پیام نور تحت حمایت انجمن ایرانی تاریخ منتشر می‌شوند.
در ادامه جلسه سرکار خانم دکتر فاضلی پور، مدیر محترم نظارت و ارزیابی انجمن، گزارشی از برنامه‌های خود برای نظارت مستمر و موثر بر فعالیت‌های کارگروه‌ها و شعب انجمن ارائه نمودند. هیات مدیره ضمن قدردانی از قبول مسئولیت ایشان تاکید نمود هدف اصلی این مدیریت بایستی ارتقاء و تثبیت رتبه انجمن به رتبه A بر اساس ضوابط و معیارهای کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم باشد و همه کارگروه‌ها و شعب موظف به همکاری و ارائه گزارش منظم به این مدیریت جهت تحقق این هدف مهم هستند.
یادآوری می‌گردد که در حال حاضر رتبه انجمن B می‌باشد اما با توجه به عدم ارائه گزارش مناسب به کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم در سال گذشته، خطر سقوط به رتبه C وجود دارد، بنابراین بخش‌های مختلف انجمن باید در سال جاری اهتمام ویژه‌ای نمایند تا زمینه ارتقاء مجدد انجمن ایرانی تاریخ فراهم گردد.
در ادامه جلسه برنامه‌های جناب آقای دکتر بیگدللو مدیر محترم همایش‌ها و نشست‌های علمی انجمن استماع شد و قالب‌های پیشنهادی برای برگزاری برنامه‌های انجمن در تهران و سایر استان‌ها مورد تایید قرار گرفت. علاوه بر همایش‌های علمی، برگزاری سخنرانی، نقد کتاب، مناظره علمی، کارگاه، نشست‌های ارائه دستاوردهای علمی رساله های دکتری تازه دفاع شده، کرسی‌های نظریه‌پردازی و ترویجی، برنامه نکوداشت سرمایه‌های علمی رشته تاریخ و برنامه‌های بازخوانی تجربه تاریخ پژوهی استادان پیشکسوت در دستور کار این مدیریت خواهد بود که با استفاده از ظرفیت شعب، گروه‌های تاریخ و سایر نهادهای همسو اجرایی می‌شود.
دستور آخر جلسه، موضوع تفویض برخی اختیارات به شعب در راستای تمرکز زدایی و چابک سازی بدنه انجمن جهت پیشبرد برنامه‌ها بود. در این مرحله و در گام نخست به شعب اجازه داد شد با حفظ ضوابط و با مسئولیت حقوقی رئیس شعبه، اقدام به تولید سربرگ اختصاصی شعبه با نمادهای استان مربوطه و مهر شعبه نمایند، همچنین اختیار مکاتبه با کلیه نهادهای دولتی و غیردولتی استانی به شعب تفویض شد، البته مکاتبه با نهادهای ملی در موضوع شعب همچنان در حوزه اختیارات شعبه مرکزی باقی ماند. همچنین اختیارات دیگری در حوزه عضوگیری و نحوه برگزاری برنامه‌های استانی به شعب واگذار شد و به جناب آقای دکتر نوروزی مدیر محترم شعب انجمن ماموریت داده شد متن بخشنامه تفویض اختیارات را تهیه و پس از امضاء رئیس هیات مدیره، ابلاغ نمایند.
جلسه در ساعت ۱۸ به پایان رسید و جلسه آینده در روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت تشکیل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *