اخبار, اخبار شعب انجمن, شعبه خوزستان, مدرسه تابستانه تاریخ ایران باستان

شب ششم مدرسه تابستانه تاریخ ایران باستان

انجمن ایرانی تاریخ شعبه خوزستان برگزار می‌کند:

«نخستین مدرسه تابستانه تاریخ ایران باستان»

شب ششم: به یاد و بزرگداشتِ سید علی اصغر محمودآبادی

دکتر اسماعیل سنگاری

تاریخ‌نگاری یونانی و تاریخ پارس

ساعت 20:30 تا 21:30

دکتر سهم‌الدین خزائی

اقتصاد هخامنشیان با تأکید بر الواح گلی تخت جمشید

ساعت 22 تا 23

پنج‌شنبه

1402/4/22

معرفی مختصر جناب آقای دکتر اسماعیل سنگاری 

اسماعیل سنگاری در سال ۱۳۵۳ در شهر بندری نوشهر به دنیا آمد. دوران تحصیل را در دانشگاه‌های تبریز، تهران و لیون فرانسه سپری کرد و از محضر استادان دانشمندی همچون احسان اشراقی، سیدهاشم آقاجری، ژاله آموزگار، محمدابراهیم باستانی پاریزی، رمی بوشارلا، شیرین بیانی، حسین روا، فیلیپ ژینیو، ریکا گیزلن، حکمت‌ا… ملاصالحی بهره برد.
سنگاری دانش‌آموخته دکتری تخصصی در رشتۀ تاریخ، زبان‌ها و تمدن‌های دنیای باستان از دانشگاه لومییر لیون دو فرانسه (۲۰۱۳ م.) و هم‌اکنون عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان است. عنوان رسالۀ دکتری او «زنان ساسانی: شواهد باستانشناختی و داده‌های مکتوب در سده‌های سوم تا هفتم میلادی» است. دنیای پژوهشی مورد علاقه وی، متون کلاسیک یونانی و رومی، تاریخ هنر، آیکونوگرافی و آیکونولوژی و زنان در دنیای باستان است. سنگاری افزون بر مقالات فارسی و بین المللی، پژوهش‌هایی چند را تاکنون منتشر کرده‌‌ است؛ از جمله ترجمۀ انتقادی متون کهن بنیادین دنیای باستان از جمله پنج کتاب از کتابخانۀ تاریخی دیودور سیسیلی (دوم، یازدهم، چهاردهم، پانزدهم و هفدهم)؛ موزهای اول و دوم (کلیو و ائوترپه) از تواریخ هرودوت هالیکارناسوسی و «تاریخ‌نگاری و تاریخ‌نگری در دنیای باستان: زندگی، زمانه و کارنامۀ هرودوت هالیکارناسوسی».
همچنین وی سرگرم برگردان و پژوهش «در بابِ خبثِ طینتِ هرودوت» اثر پلوتارخوس، «موز سوم: ثالیا»، قطعات برجای مانده از «پرسیکای دینون کولوفونی و هراکلیدس کیمایوسی»، و «فرهنگ مورخان یونان باستان» است که امیدواریم در سال‌های پیشِ رو به فرجام برسند.

معرفی مختصر جناب آقای دکتر سهم‌ الدین خزائی

سهم الدین خزائی در شهریور ۱۳۵۹ در یکی از روستاهای شهرستان نهاوند در استان همدان به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۷۷ در رشته علوم انسانی دیپلم گرفت و در سال ۱۳۸۰ در رشته کارشناسی تاریخ از دانشگاه لرستان فارغ التحصیل شد. در سال ۱۳۸۳ کارشناسی ارشد تاریخ ایران باستان خود را از دانشگاه تهران اخذ کرد. موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد ایشان «دین پادشاهان هخامنشی» با راهنمایی دکتر محمدتقی راشد محصل بود. سپس مدرک دکتری خود را با موضوع «بازرگانی در دوره هخامنشیان» با راهنمایی دکتر روزبه زرین کوب در سال ۱۳۹۲ از دانشگاه تهران دریافت کرد و در خلال دوره دکتری فرصت مطالعاتی شش ماهه خارج از کشور را نزد پروفسور فیلیپ کراین بروک در دانشگاه گوتینگن آلمان گذراند. وی به تاریخ هخامنشیان به ویژه تاریخ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این دوره علاقمند است و تاکنون چندین مقاله در این خصوص به چاپ رسانیده است. از میان نوشته‌های او می‌توان به مقالاتی مانند: «نمونه‌ای از آشفتگی در منابع سکه شناسی فارسی» (۱۳۹۱)، «داریوش، حفر آبراهه سوئز و نقش آن در توسعه روابط تجاری در دوره هخامنشی» (۱۳۹۲)، «ضرب سکه‌های اولیه در ماوراءالنهر» (۱۳۹۳)، «راه‌های ارتباطی خشکی در دوره هخامنشی» (۱۳۹۵)، «بررسی نسخه خطی تاریخ سلاطین عجم (روزمه خسروان پارسی)» (۱۳۹۶)، «تاریخ سیاسی کاسی‌ها» (۱۳۹۷)، «نام‌های تخت نشینی در دوره هخامنشی» (۱۳۹۷)، «بازتاب روابط تجاری ایلام و بابل در اسناد دوره هخامنشی» (۱۳۹۷)، «ریشه‌شناسی نام نهاوند» (۱۳۹۸)، «مسیحیت از ورود به ایران تا انتقال به چین» (۱۳۹۸)، «بررسی نقش حاکمان آل بویه در احیای فرهنگ ایران باستان» (۱۳۹۹)، «نقش رسانه در ایران باستان» (۱۴۰۰) اشاره کرد.

2 دیدگاه در “شب ششم مدرسه تابستانه تاریخ ایران باستان

  1. زهره گفت:

    عنوان و موضوعات مورد بحث عالیه
    اساتید فوق العاده ــ
    اما قطعی زیاد ،نبود صدا ،کامنت های بالا باعث شد هیچ بهره ای از کلاس ها نبرمـ جز اتلاف وقت
    در واقع در حد دیدن تصویر استاد بسنده میکنیم ـ
    اگر فیلم های ضبط شده بارگذاری نشوند هیچ بهره ای نبرده ایم

    1. history-admin گفت:

      با سلام و احترام. ممنون از نظرات شما. برگزار کنندگان مدرسه تابستانه ملاحظاتی در ارتباط با بارگذاری فایل های برنامه‌ها دارند، ان شاء الله به زودی فایل‌ها را در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *