اخبار, شعبه آذربایجان شرقی

نشست تاریخ صنعت تبریز در تاریخ معاصر ایران با تکیه بر اسناد

انجمن ایرانی تاریخ شعبه آذربایجان شرقی با همکاری سازمان اسناد شمال غرب کشور برگزار کرد:

نشست:

 تاریخ صنعت تبریز در تاریخ معاصر ایران با تکیه بر اسناد

گزارش ایرنا (تبریز) از این نشست:

بر اساس اسناد و مدارک مکتوب تاریخی، رشد صنعت در تبریز در ربع‌های اول و سوم سده شانزدهم و ربع‌های دوم و سوم سده هفدهم میلادی به اوج خود رسید و تبریز یکی از مهم‌ترین مراکز صنعتی در شرق نزدیک و آسیای میانه بود.
تبریز شهری نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت؛ گفته می‌شود شهری در جهان نیست که این همه مباحثه و مناظره پیرامون گذشته آن وجود داشته باشد. کدام شهر است که نامش چنین محل بروز نظرات مختلف باشد. این چه جایی است که هنرمندان، دانشمندان، سیاستمداران، شاعران و ادیبان بزرگی را به خود جلب کرده است؟
چه چیزی در این پیر شهر نهفته که آنرا کوی دلبران کرده و عاشقانه خاک آن را توتیای چشم می‌کنند. طبق اسناد و مدارک درج شده در کتاب «تاریخ پانصد ساله تبریز»، تبریز در اواسط سده نهم به مرکز صنعت و بازرگانی تبدیل شد و رفته رفته رونق یافت.
در اواخر سده دهم نام تبریز را در میان شهرهای بزرگ می‌بینیم؛ اما زلزله نیمی از شهر را ویران می‌کند. از اواخر سده نهم تا اواسط سده یازدهم میلادی دوره پیشرفت اقتصادی تبریز بود و بخش اقتصادی تبریز به ۲ مقوله صنعت و بازرگانی تقسیم شده است .
بر اساس اطلاعات درج شده در کتاب «تاریخ پانصد ساله تبریز»، در اواسط سده ۱۱ میلادی پیشرفت صنعت در انتها وابسته به عواملی مانند افزایش تقاضای داخلی و خارجی و برقراری ثبات سیاسی را امنیت و آسودگی در راه های بازرگانی و تعدیل مقدار مالیات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *