اخبار, اخبار شعب انجمن, شعبه بوشهر

گزارش برنامه شب‌های بوشهر؛ نکوداشت ۱۸ اسفند روز ملی بوشهر

برنامه شب های بوشهر؛ نکوداشت ۱۸ اسفند روز ملی بوشهر، شب هفدهم اسفند ماه 1402 در مدرسه سعادت مظفری با حضور جمع زیادی از پژوهشگران بوشهرشناس و علاقه‌مندان از ساعت ۷ تا ۱۱ شب برگزار شد.

در این برنامه که به همت انجمن ایرانی تاریخ شعبه بوشهر و با همکاری بنیاد ایرانشناسی شعبه بوشهر و شهرداری بندر بوشهر برگزار شد، ابتدا دکتر عبدالکریم مشایخی به بررسی نقش بانیان مدرسه نوین سعادت در توسعه مدارس نوین ایرانی در سراسر منطقه خلیج فارس پرداختند.


سپس پروفسور عبدالرسول خیراندیش ضمن بررسی آخرین تکاپوهای پر رونق تجاری بوشهر در دوره معاصر، به بررسی علل افول تجاری این بندر مبتنی بر عوامل درون زای جامعه بوشهر پرداختند.


در ادامه این برنامه خانم دکتر سلطانی‌نیا حول محور آیین سوگ زنانه به سخنرانی در باب میراث زنان بندر بوشهر در این زمینه پرداخته و گونه‌های مختلف آن را برشمردند.

در بخش دیگر این برنامه سخنرانی دکتر عاشوری نژاد به صورت آفلاین به تلاش و تکاپوهای بانیان مدرسه سعادت در شکل گیری این کانون نوین در بندر بوشهر پخش شد.


در ادامه برنامه حاضرین در جلسه شنونده سخنرانی جذاب هنرمند و پژوهشگر تاریخ موسیقی بوشهر آقای آکا صفوی بودند.


سخنران پایانی این برنامه پرفسور ایرج نبی پور بودند که سخنان خود را حول محور میراث پزشکی نوین بوشهر ارائه کرده و ضمن برشمردن نقش طبقات مختلف جامعه بوشهر در تاسیس مراکز درمانی، به بررسی افول این مساله در جامعه فعلی بوشهر پرداختند.

در  این برنامه که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، دانشجویان رشته تاریخ دانشگاه خلیج فارس و مدیر موزه منطقه‌ای خلیج فارس سرکار خانم حق‌پرست نقش موثری داشتند. به نوعی که می‌توان این برنامه را بیش از اتکا به نقش سازمان‌ها و ادارات، مدیون تلاش، همراهی و صبوری دانشجویان دانست.


لازم به ذکر است ۱۸ اسفند مصادف با تاسیس مدرسه سعادت مظفری به عنوان یکی از اولین مدارس نوین ایران، در تقویم بنام روز بوشهر نامگذاری شده است.

راههای ارتباطی با انجمن ایرانی تاریخ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *