اخبار, اخبار شعب انجمن, شعبه كرمانشاه

گزارش دومین پیش‌نشست کنفرانس ملی آموزش عالی و پیشرفت زنان در ایران

دومین پیش نشست کنفرانس ملی آموزش عالی و پیشرفت زنان در ایران با عنوان «نقش بانوان در آموزش عالی در غرب کشور» در روز دوشنبه 20 آذر ماه 1402 در دانشگاه رازی و با همکاری انجمن ایرانی تاریخ و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در سالن اجتماعات شماره 1 دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی برگزار شد.

پیش‌نشست با حضور دکتر محمدنبی احمدی ریاست محترم دانشگاه رازی، خانم دکتر نصیری مشاور وزیر علوم در امور بانوان، خانم دکتر لیلا فلاحتی دبیر علمی کنفرانس ملی آموزش عالی و پیشرفت زنان در ایران، خانم دکتر مرادی نماینده و مشاور رئیس دانشگاه رازی در امور بانوان و با مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه، یاوران علمی و نمایندگان بانوان در دانشگاه‌های استان، برگزار شد و در این نشست مسایل و دغدغه‌های بانوان در عرصه آموزش عالی مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ادامه و در بخش علمی این پیش‌نشست سه مقاله علمی در حوزه مطالعات زنان و آموزش عالی ارائه شد. نخستین مقاله در باب سیاست‌گذاری آموزش عالی در غرب کشور از سوی دکتر روح اله بهرامی، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و انجمن ایرانی تاریخ مرکز استان کرمانشاه با رویکردی تاریخی و تحلیلی در باب جایگاه زنان و دختران در نخستین سیاست‌گذاری‌های علمی در پایان عصر پهلوی در دانشکده علوم کرمانشاهان پرداختند و با ارائه آمارهایی وضعیت تحصیلی دختران در رشته‌های علمی دانشکده علوم کرمانشاهان را مورد ارزیابی قرار دادند.

دکتر حمید احمدی عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب کشور به بررسی وضعیت، نقش و جایگاه بانوان هیئت علمی دانشگاه رازی در تولید علم با رویکرد و روش علم‌سنجی در ابعاد مختلف درون دانشگاهی، ملی و بین‌المللی پرداختند.

سخنان خانم دکتر مهری مارابی، دربارۀ تغییر و تحولات حقوق آموزشی زنان در عرصه آموزش عالی بود. ایشان در ابتدا تحلیلی از فراز و فرود تحولات حقوق آموزشی زنان ارائه و به فقدان سیاست متناسب با تحولات جهانی و نیازهای عصر جدید و عدم هماهنگی‌های لازم از سوی جریان‌های سیاسی در اتخاذ سیاستی تکاملی و ترقی‌خواهانه اشاره کردند. این موضوع حاصل تعارضات سیاسی میان دو طیف و طرز تفکر موجود در نظام سیاست‌گذاری آموزش عالی بوده است. همچنین ایشان به مشکلات فراروی آموزش عالی اشاره و پیشنهاداتی را مطرح کردند. بخشَ پایانی نشست با پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان همراه بود.

راههای ارتباطی با انجمن ایرانی تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *