اخبار, اخبار شعب انجمن, شعبه كرمانشاه

 گزارش نشست علمی آب، فرهنگ، صلح و آرامش

 گزارش نشست علمی با عنوان:

آب، فرهنگ، صلح و آرامش

انجمن ایرانی تاریخ مرکز استان کرمانشاه با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب­ کشور، اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه، گروه علوم تاریخی و گروه مهندسی آب دانشگاه رازی در تاریخ 15 اسفند 1402 ساعت 10 الی 12 نشست حضوری – مجازی با عنوان: «آب، فرهنگ، صلح و آرامش» را به مناسبت بزرگداشت روز ملی آب در دانشگاه رازی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، سالن اجتماعات شماره 1؛ با حضور: جناب آقای عزیز دانشور، مهندس آب و کارشناسی ارشد ایرانشناسی، دکتر هوشنگ قمرنیا، عضو هیئت علمی ­گروه مهندسی آب دانشگاه رازی، دکتر احسان فاطمی عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه رازی و جناب آقای دکتر روح اله بهرامی عضو هیئت علمی گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی به عنوان دبیر نشست برگزار کرد.

در ابتدا دکتر روح اله بهرامی رئیس انجمن ایرانی تاریخ مرکز استان کرمانشاه ضمن بیان اهداف برگزاری چنین نشست‌هایی از طرف انجمن ایرانی تاریخ مقدمه‌ای را درباره اهمیت آب در تمدن و فرهنگ ایرانیان و مسائل و چالش‌های آب در حال حاضر، به ضرورت توجه جدی به بیان مباحث آب از نظر فرهنگی و اجتماعی اشاره نمودند و از سخنرانان دعوت نمودند که به ارائه سخنرانی بپردازند.

سخنران نخست آقای دکتر هوشنگ قمرنیا استاد تمام گروه مهندسی علوم آب، سخنرانی خود را با عنوان: «بررسی آثار و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی برخی از سدهای کرمانشاه و کردستان» ارائه نمودند. ایشان به اهمیت مسئله آب و اصلاح رفتارهای فرهنگی، اجتماعی ما نسبت به آب و به وجود چالش‌ها و مسائل ناشی از احداث غیرمتوازن سدها در استان‌های کرمانشاه و کردستان اشاره کردند. همچنین ایشان در مقام آسیب‌شناسی به موضوعاتی از قبیل برآوردهای نادرست و غیر کارشناسانه، اِعمال نفوذ در امور فنی و کارشناسی، بی‌توجهی نسبت به مبانی علمی و زیست محیطی در امر اجرای برخی از سدهای احداثی، فقدان دستاوردهای بنیادین و بی‌توجهی به حق حوزه‌های آبی و نیز برداشت و انتقال نادرست آب و همچنین فقدان نظارت صحیح و نگهداری از سدها و مشکلاتی از  قبیل خرابی، سرقت وسایل سد، وضعیت نامناسب اراضی حاشیه سدها و نیز فقدان نگاه متوازن نسبت به توزیع اصولی آب میان استان‌ها اشاره نمودند و در این راستا انتقاداتی را مطرح و در جهت بهبود آن پیشنهاداتی را ارائه دادند. همچنین مشخصات سدها و حوضه‌های مختلف آبی این مناطق (گرمسیری و سردسیری)، مزایا و معایب را با ذکر جزئيات بیان کردند.

دربخش بعدی دکتر احسان فاطمی، عضو گروه مهندسی علوم آب دانشگاه رازی در ذیل سخنرانی خود با عنوان : «مدیریت یکپارچه منابع آب با تاکید بر مسائل اجتماعی» راجع به مولفه‌های مهم در امر مدیریت منابع آب سخن گفتند. ایشان وضعیت بارندگی ایران را با سایر کشورها مقایسه نموده و به کیفیت آب و شیوه مصرف آن در کشور اشاره کردند. در ادامه نیز ضمن اشاره به منابع مختلف آب، آلودگی، فلسفه احداث سدها، به تفکیکِ مسائل حکمرانی آب از مسائل مدیریت یکپارچه منابع پرداختند. ایشان دیدگاههای خود در مورد مدیریت منابع آب را تبیین کرده و بر  مدیریت مشارکتی در مسئله آب و نقش مردم و مشارکت آنان بر مدیریت آب تاکید کردند. همچنین نحوه بهره‌گیری از سیلاب‌ها و روان آب‌ها را با ذکر مثال شرح دادند و در این خصوص انتقادات و پیشنهاداتی را هم جهت اصلاح بیان نمودند. در پایان ضمن نقد و بررسی قوانین و نحوۀ عملکرد مدیرانِ حوزۀ آب بر لزوم بازنگری در قوانین مربوط به مدیریت آب تأکید کردند.

آخرین سخنران جناب آقای عزیز دانشور نیز ذیل عنوان «تاریخ و فرهنگ آب» مطالبی را پیرامون این موضوع بیان نمودند. ایشان ضمن اشاره به نقش و اهمیت آب در میان ایرانیان سخنانی را دربارۀ اقدامات گروه‌های مردم نهاد در قالب جبهه سبز کرمانشاه در جهت احیای فرهنگ کهن ایرانی و حفاظت و استفاده درست از آبها بیان کردند. همچنین ایشان بر لزوم برگزاری جشن‌های آب برای فرهنگ‌سازی تاکید نمودند و به بیان گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه اصلاح رفتار و تقویت و احیای فرهنگ مقدس ایرانیان در مواجهه با آب در استان کرمانشاه پرداختند. همچنین ایشان به تاریخچه برگزاری جشن‌های باستانی تیرگان و آبریزگان و مراسم متعدد جشن آب از سوی حامیان آب در استان کرمانشاه به ویژه برگزاری مراسم نمادین جشن گلاب‌ریزی در 19 اسفند در استان کرمانشاه اشاره کرده و نسبت به بی‌توجهی به رودخانه‌ها و آب‌ها و آلودگی‌های رودخانه‌های استان کرمانشاه انتقاد کردند و فرهنگ‌سازی در خصوص آلوده نکردن آب را امری مهم قلمداد نمودند.

اجرای برنامه و سخنرانی استادان و حاضرین در این نشست با مراسم شعرخوانی از سوی دوتن از بانوان شاعر و نویسندۀ کرمانشاهی همراه شد. سرکار خانم دکتر پروانه ناصری قطعه شعری از استاد فقید غلامرضا رشید یاسمی و سرکار خانم دکتر پریچهر بهلولی شاعر خوش ذوق کرمانشاهی شعری زیبا در باب رودخانه‌ها و چشمه‌های کرمانشاه به زبان کردی قرائت کردند. پایان این نشست با پرسش و پاسخ استادان و شرکت‌کنندگان همراه بود.

راههای ارتباطی با انجمن ایرانی تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *