اخبار, اخبار شعب انجمن, شعبه كرمانشاه

گزارش نشست علمی «یکصدسال تاریخ مطبوعات ورزشی ایران»

انجمن ایرانی تاریخ مرکز استان کرمانشاه با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب کشور به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش نشست علمی را با عنوان: «یکصدسال تاریخ مطبوعات ورزشی ایران» در تاریخ 30 مهر ماه 1402 ساعت 15:30 الی 17 در مجموعه ورزشی آزادی، اداره کل ورزش و جوانان استان، موزه ورزش شهرستان کرمانشاه برگزار کرد.

این جلسه با حضور، دکتر مجتبی جوهری، رئیس اسبق فدراسیون ورزش­های زورخانه­‌ای و کشتی پهلوانی، آقای مهدی ودودیان، محقق و پژوهشگر آزاد مطبوعات، آقای عباس کشمیری، نخستین دبیر سرویس کیهان ورزشی در کرمانشاه، دکتر روح­ اله بهرامی، استاد گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی و متخصص اسناد تاریخ ورزش و رئیس انجمن ایرانی تاریخ مرکز استان کرمانشاه، آقای رسول صفری، عضو هیئت تحریریه و دبیر سرویس ورزشی نقد حال و دکتر پوریا اسمعیلی مدرس گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی (دبیر نشست) برگزار شد.

در ابتدا دکتر پوریا اسمعیلی پس از معرفی سخنرانان، مقدمه‌­ای را پیرامون اهمیت مطبوعات ورزشی به عنوان بخشی از هویت ورزش ایران بیان نمودند، سپس آقای مهدی ودودیان راجع به آرشیو مطبوعات ورزشی خود و نحوه جمع­‌آوری آن سخن گفتند و به اهمیت چنین آرشیوی در حوزه تحقیق و تاریخ­‌نگاری مطبوعات ورزشی و محتوای این نشریات اشاره کردند.

در بخش دوم این نشست و در ادامه دکتر مجتبی جوهری، رئیس اسبق فدراسیون کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه ضمن تشکر از آقای ودودیان در برپایی نمایشگاه مطبوعات ورزشی به اهمیت برپایی نمایشگاه مطبوعات ورزشی در تاریخ ورزش اشاره کردند و از جایگاه مطبوعات ورزشی به‌عنوان بخشی از هویت ورزش ایران صحبت کردند. وی نقش ورزش را در راستای وحدت ملی و توسعه کشور به خصوص استان کرمانشاه در حوزه­‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین معرفی ایران در جهان مهم دانستند و در این زمینه مثال­‌هایی را نیز ذکر نمودند و از زمینه‌ها و بسترهای فرهنگی و ظرفیت مناسب کرمانشاه برای برگزاری رویدادهای ورزشی صحبت کردند.

در بخش سوم نشست، جناب آقای عباس کشمیری از خبرنگاران، عکاسان و ورزشکاران پیشکسوت و نخستین دبیر سرویس کیهان ورزشی به اختصار درباره مطبوعات ورزشی در کرمانشاه صحبت کردند و با ابراز خرسندی از توجه به مطبوعات ورزشی بویژه کیهان ورزشی و همچنین به توجه جدی اهمیت و نقش نشریات ورزشی در ایجاد انگیزه به ورزشکاران و اهمیت آن در جامعه پرداختند.

 

در ادامه دکتر روح­ اله بهرامی رئیس انجمن ایرانی تاریخ مرکز استان کرمانشاه و عضو هیئت علمی گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی با ارائه دسته‌بندی منابع و اسناد تاریخ ورزش به بیان تاریخچه‌ای مختصر از ورزش و فرهنگ پهلوانی و سلوک جوانمردی در تاریخ ایران و کرمانشاه پرداختند و ورزش را به‌عنوان یک مولفه دیرین در هویت و فرهنگ ایرانیان بویژه مردم مناطق زاگرس‌نشین قلمداد نمودند و با تکیه بر اسناد و منابع به اختصار به بیان ابعاد هویتی و تاریخی ورزش و تربیت بدنی پرداختند و تأثیر  آن را در ادبیات، حماسه، افسانه‌های ملی ایرانیان به خصوص در میان اقوام کرد نشان دادند و به اهمیت مرام پهلوانی در نزد ایرانیان و کردان اشاره کردند. ایشان از اسناد مطبوعات ورزش به‌عنوان یکی از مهمترین منابع تاریخ ورزش یاد کردندو همچنین توجه به تشکیل یک آرشیو ملی برای مطبوعات ورزشی را لازم و ضروری و توجه و بهره‌برداری از این اسناد را برای حفظ هویت ورزش ایران ضروری دانستند. در پایان این نشست هم پرسش و پاسخ­‌هایی مطرح شد.

 

راههای ارتباطی با انجمن ایرانی تاریخ

پایگاه رسمی انجمن ایرانی تاریخ

http://www.is-history.ir

کانال تلگرام انجمن ایرانی تاریخ

https://t.me/ishistory

اینستاگرام انجمن ایرانی تاریخ

https://www.instagram.com/ishistory_ir

انجمن ایرانی تاریخ در پیام رسان ایتا

https://eitaa.com/ishistory

انجمن ایرانی تاریخ در پیام رسان بله

https://ble.ir/ishistory

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *