کارگروه آموزش و پرورش

برنامه‌های کارگروه آموزش و پرورش انجمن ایرانی تاریخ برای سال 1402

با سلام خدمت اعضای محترم کارگروه آموزش و پرورش انجمن ایرانی تاریخ

  پیرو تصمیمات متخذه در نخستین جلسه کارگروه آموزش و پرورش در دوره ششم فعالیت انجمن، مقرر شد  اینجانب برنامه‌های پیشنهادی کارگروه را در سه دوره زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین نمایم. برنامه‌های پیشنهادی به شرح ذیل تقدیم می‌شود. لطفا اعضای محترم کارگروه نظرات اصلاحی خود را به طور مشخص برای هر دوره زمانی مرقوم فرمایند.

  • برنامه‌های کوتاه مدت:

تدوین ساختار کارگروه و تقسیم مسئولیت‌ها بین اعضاء، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تقدیر از معلمان پیشکسوت، برگزاری نشست‌های علمی اعم از نقد کتاب، ارائه خلاصه رساله دکتری و …

پیشنهاد آقای دکتر صیامیان: طی یک برنامه هفتگی مستمر تحت عنوان «آخر هفته با تجربه کلاس تاریخ» سلسله نشست‌های علمی درباره تجارب زیسته آموزشِ تاریخ اعم از روش‌ها، الگوها، نوآوری‌ها و .. از طریق گوگل میت ارائه شود. برخی موضوعات قابل طرح به مناسبت‌های خاص: تجربه کنکورهای درس تاریخ، تجربه دانش آموز از حضور در کلاس درس تاریخ و …

پیشنهاد خانم دکتر تقوایی: در این راستا کارگروه حتماً نیازمند فردی خواهد بود که مدیریت صفحۀ ایجاد شده در اینستاگرام، عضوگیری آن و یا کلاسهای آنلاین را برعهده بگیرد. پیشنهادم این است از تجربیات خانم مصفا که پیش از این سرگروه استان گیلان بودند و سلسله برنامه‌هایی از این دست را در کلاب‌هاوس اداره می‌کردند، استفاده نمایید، ایشان را دعوت به همکاری کنید.

  • برنامه‌های میان مدت:

برگزاری هفتمین همایش آموزش تاریخ در مدارس، نیازسنجی مخاطبان (معلمان تاریخ کشور) با اهداف؛ نخست: فهم  و جمع‌بندی دغدغه‌ها و مسئله‌مندی معلمان تاریخ

دوم: قراردادن آن مسائل در دستور کار کارگروه، …..

  • برنامه‌های بلند مدت:

– انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی به منظور همکاری در اصلاح کتب درسی تاریخ

– انعقاد تفاهم‌نامه با دبیرخانه دائمی درس تاریخ به منظور مشارکت رسمی در برنامه‌های مورد نظر آن دبیرخانه

– تصدی‌گری انجمن برای برگزاری دوره‌های ضمن خدمت معلمان تاریخ به منظور دانش‌افزایی معلمان به خصوص معلمان غیر متخصص درس تاریخ

– تشکیل گروه علمی متخصص به منظور ساخت و تولید انیمیشن و پادکست و … تاریخی با هدف توزیع دانش عمومی تاریخ با عنایت به نیاز مخاطبان از جمله دغدغه‌های هویتی نسل جدید، ….

 

پیشنهادهای آقای دکتر صیامیان:

– همکاری با دانشگاه فرهنگیان در ذیل برنامه جدید درسی دوره کارشناسی بازنگری شده آموزش تاریخ و نیز برنامه جدید مصوب شده ارشد آموزش تاریخ مطابق با عناوین درس‌ها و سرفصل‌های آن، گفتگوهای علمی بین معلمان و مدرسان تخصصی مربوطه دانشگاه فرهنگیان و همین‌طور دانش آموزان و نیز دانشجو معلمان آن دانشگاه

– همکاری با دبیرخانه آموزش تاریخ (وابسته به دانشگاه فرهنگیان) مستقر در لرستان (آقای دکتر فولادی و خانم دکتر ادیب)

– با استفاده از ظرفیت سرگروه‌های تاریخ مدارس و شعب انجمن در استان‌ها، اقدام به برگزاری جلسات تعاملی بین استادان تاریخ دانشگاه که درس‌های ترم اول و دوم تاریخ را به دانشجویان تازه وارد رشته تاریخ در سال اول آموزش می‌دهند شود. تا نسبت دانش زمینه‌ای دانشجویان سال اول تاریخ بر اساس کتاب‌های درسی دبیرستان با درس‌های مبانی علم تاریخ و دروس مشابه و درس‌های تخصصی ایران باستان و یونان و روم ارزیابی شود. و اینکه آنها بر اساس کدام دانش وارد این فضای تخصصی می‌شوند. این خیلی در ارتقای کیفیت آموزش تاریخ در سال اول دانشگاه تاثیر می‌گذارد و در حفظ دانشجویان علاقه‌مند در رشته تاریخ به جای سرخوردگی معمول و رایج تاثیرگذار است.

– برگزاری دوره‌های آمادگی آزمون استخدامی معلم تاریخ در آموزش و پرورش

– زمینه‌های ارتباط با رسانه‌های به خصوص صدا و سیما و همچنین رادیو

پیشنهاد خانم دکتر میرآخورلو:

هرچقدر ارتباط با معلمان تاریخ حتی از دوره ابتدایی بیشتر باشد نتیجه موثری خواهیم گرفت. بنابراین بهتراست تیمی تشکیل بدهیم که کتابچه‌هایی تدوین کنیم که وقایع تاریخی در قالب طنز و حکایت و.. باشد. هرچند در شبکه‌ها بطور پراکنده مطالبی هست اما به طور مدون و تالیفی هم می‌تواند در برنامه قرار بگیرد.

پیشنهاد خانم دکتر اروجلو:

کارگروه وانجمن ایرانی تاریخ می‌تواند از مهارت و کار دانش آموزانی که در تهیه کارهای هنری مربوط به انیمیشن و … تبحّر دارند استفاده کند و دبیران تاریخ، دانسته‌های خود را دراختیار آنان قرار بدهند.

طرح دیگر توسعه کار درس پژوهی است که معلمان دراین زمینه هدایت شوند و مورد تشویق قرار گیرند.

 

چشم انداز فعالیت های کارگروه:

خانم دکتر فاضلی پور:

۱- با تغییر نگاه در رویدادهای گذشته کمک کنیم دنیای بهتری بسازیم.

۲- کارگروه تلاش می‌کند فضای بهتری برای تقویت گفتگوی انتقادی بوجود آورد.

۳-  پیگیری و حفظ و انتشار دانش با برتری در تحقیق و تدریس معلمان تاریخ در زمینه‌های کاربردی وحرفه‌ای

۴- نوآوری در معلمان را به سنت آنان تبدیل کنیم.

۵- گسترش مرزهای دانش تاریخ در مشارکت با جامعه

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *